CINEMA

LES 12 MILLORS PEL·LÍCULES DE L’ HISTÒRIA DEL CINEMA

L'any 1958 i amb motiu de l ‘Exposició Internacional de Brussel·les (la primera exposició internacional des de l’acabament de la II Guerra Mundial) es van reunir 117 crítics de cinema de 26 països per triar les 12 millors pel·lícules de la història del cinema. Són aquestes:
1. Bronenosets Potyomkin/ El cuirassat Potiomkin (Sergei M. Eisenstein, 1925)
2. The gold rush/ La quimera de l’or (Charles Chaplin, 1925)
3. Ladri di biciclette/ El lladre de bicicletes (Vittorio de Sica, 1948)
4. La passion de Jeanne d’Arc/ La passió de Joana d’ Arc (Carl Theodor Dreyer, 1928)
5. La grande ilussion/ La gran il·lusió (Jean Renoir, 1937)
6. Greed/ Avarícia (Erich Von Stroheim, 1924)
7. Intolerance/ Intolerància ( David W. Griffith, 1924)
8. Mat/ La mare ( Vsevolod Pudovkin, 1926)
9. Citizen Kane/ Ciutadà Kane ( Orson Welles, 1940)
10. Zemlia/ La terra (Aleksandr Dovjenko, 1930)
11. Der letze mann/ L’últim home (Friedrich W. Murnau, 1924)
12. Das cabinet des Dr. Caligari/ El gabinet del Dr. Caligari (Robert Wiene, 1919)

MOVIMENTS CINEMATOGRÀFICS
Cinema soviètic
Oktyabr/ Octubre (S. M. Eisenstein, 1925)
Konets Sankt-Peterburga/ La fi de Sant Petersburg (Vsevolod Pudovkin, 1927)
Surrealisme
Un Chien Andalou/ Un gos andalús (Luís Buñuel i Salvador Dalí, 1929)
L’Âge d’Or/ L’edat d’or (Luís Buñuel i Salvador Dalí, 1930)
Expressionisme
Metropolis/ Metropolis (Fritz Lang, 1926)
Nosferatu, eine Symphonie des Grauens/ Nosferatu (F.W.Murnau, 1922)
Neorrrealisme
Roma, città aperta/ Roma, ciutat oberta (Roberto Rossellini, 1945)
Sciuscià (Vittorio De Sica, 1946)
Nouvelle vague i free cienma
À bout de soufflé (Jean-Luc Godard, 1959)
Bande à part (Jean-Luc Godard, 1964)
Les quatre cents coups/ Els 400 cops (François Truffaut, 1959)
The Loneliness of The Long Distance Runner/ La soledat del corredor de fons (Tony
Richardson, 1962)
Cine de Autor
Der Amerikanischke Freund/ L’amic americà (Wim Wenders, 1977)
La nuit américaine/ La nit americana (François Truffaut, 1973)
Sichinin No Samurai/ Els set samurais (Akira Kurosawa,1954)
Deruzu Uzâra/ Dersu Uzala (Akira Kurosawa, 1974)
Amarcord (Federico Fellini, 1973)
Touch of Evil (Orson Welles, 1959)
Andrey Rubliov/ Andrei Rubliov (Andrey Tarkovskiy, 1966)
Smultronstället / Maduixes silvestres (Ingmar Bergman, 1957)
Evolució històrica del cinema español
Mujeres al borde de un ataque de nervios (Pedro Almodóvar, 1988)
Muerte de un ciclista (Juan Antonio Bardem, 1955)
El Verdugo (Luis García Berlanga, 1963)
Bienvenido Mr Marshall (Luis García Berlanga, 1953)
El espíritu de la colmena (Víctor Erice, 1973)
Panorama actual del cinema català: Premis Gaudí
El cant dels ocells (Albert Serra, 2008)
Bucarest, la memòria perduda (Albert Solé Bruset, 2008)
El pallasso i el führer ( Eduard Cortés, 2007)
Tres dies amb la família (Mar Coll, 2010)
Los condenados (Isaki Lacuesta, 2009)
Pa negre (Agustí Villalonga, 2010)
Bicicleta, cullera, poma ( Carles Bosch, 2010)

GÉNERES CINEMATOGRÁFICS
Cinema fantàstic
King Kong/ King Kong (Arthur C. Schoedsack y Merian C. Cooper, 1933)
Raiders of the lost ark/ A la recerca de l’ arca perduda (Steven Spielberg, 1981)
Terror
Alien (Ridley Scott, 1979)
Frankenstein (James Whale, 1931)
Ciència-ficció
2001 a Space Odyssey/ 2001: una odissea de l’espai (Stanley Kubrick, 1968)
Llistat de pel·lícules. Cultura Audiovisual PAU 2012 Pàgina 3 de 3
Star Wars / La guerra de les galaxies (George Lucas, 1977)
Blade Runner (Ridley Scott, 1982)
Cinema negre/ thriller
The Big Sleep/ El son etern (Howard Hawks, 1946)
North by Northwest/ Perseguit per la mort (Alfred Hitchcock, 1959)
The Third Man/ El tercer home (Carol Reed, 1949)
Cinema bèlic
Apocalypse Now (Francis Ford Coppola, 1979)
Comèdia
Duck Soup/ Sopa d’ànec (Leo Mc Carey, 1933)
Modern Times/ Temps Moderns (Charles Chaplin, 1936)
A Night at The Opera/ Una nit a l’òpera (Sam Wood, 1935)
Melodrama
Casablanca (Michael Curtiz, 1942)
Out of Africa/ Memories d’Africa (Sidney Pollack, 1985)
Wenstern
Stagecoach/ La diligència (John Ford, 1939)
The Searchers/ Centaures del desert (John Ford, 1956)
The Man Who Shot Liberty Valance/ L’home que va matar Liberty Valance (John Ford, 1962)
Rio Bravo (Howard Hawks, 1959)
Per Qualche Dollari in Piú/ La mort tenia un preu (Sergio Leone, 1965)
Musical
Singing In The Rain/ Cantant sota la pluja (Stanley Donen y Gene Kelly, 1952)
The Band Wagon/ Melodies de Broadway (Vincente Minnelli, 1953)
Cabaret (Bob Fosse, 1972)
Documental
Berlin, die sinfonie der grosstadt (Walther Ruttmann, 1927)
Nanook Of The North/ Nanook l’esquimal (Robert Flaherty, 1922)
Chelovek s kino-apparatom/ L’home amb la càmera (Dziga Vertov 1929)
Animació
Aladdin (Ron Clements & John Musker, 1993)
Mononoke- Hime/ La princesa Mononoke (Hayao Miyazaki, 1997)
Toy Story (John Lasseter, 1995)


Bibliografia de referència per als professors de l’assignatura
Cultura Audiovisual

Altman, R. (2000): Los géneros cinematográficos. Paidós.
Boullosa, N. (2004): Proyectos multimedia. Imagen, sonido y vídeo. Anaya Multimedia.
Català, J.M. (2006): La imagen compleja: la fenomenología de las imágenes en la era de la cultura visual, Universitat Autònoma de Barcelona.
Fontcuberta, J. (1992): Fotografía: conceptos y procedimientos. Gustavo Gili.
Gubern, R. i Gasca, L. (1988): El discurso del cómic, Cátedra, 1988
Langford, M.J. (2011): Fotografía básica. Omega.
Marcial, J. i López, F. (Coord.)(2008): Teoría y técnica de la producción audiovisual. Tirant lo Blanch.
Marín, C. (2006): Periodismo audiovisual. Información, entretenimiento y tecnologías multimedia. Gedisa.
Marzal, J. (2007): Cómo se lee una fotografía. Interpretaciones de la mirada. Cátedra.
Marzal, J.  i López, F. (coord.) (2008): Teoría y Técnica de la producción Audiovisual. Tirant lo Blanch.
Millerson, G. (1989): Técnicas de realización y producción en televisión. Instituto Oficial de Radio y Televisión.
Zabaleta, I. (2005): Teoría, Técnica y lenguaje de la información en televisión y radio. Bosch Comunicación.
Toran, E. (1998): Tecnología Audiovisual: parámetros audiovisuales. Síntesis.
Zuñiga, J. (2009): Cultura Audiovisual. Editorial Donostiarra.

Consultas en :
http://recursostic.educacion.es/comunicacion/media/web/cine/index.html

COMENTARI ESCRIT SOBRE LA PEL·LÍCULA
Realitza un text on comentis els següents aspectes sobre la pel·lícula

1. Quina diríeu que és la temàtica o temàtiques que tracta la pel·lícula?

2. Escull un personatge i fes una explicació de com ha estat caracteritzat. Digues com es comporta, com el veiem com a persona a través del seu físic, de la seva forma d'actuar, dels seus actes, de com parla. Explica quin paper té en la història. Observa si la seva manera d'actuar o pensar canvia al llarg de la pel·lícula. Quin paper creus que juga en la pel.lícula? Què creus que se'ns explica a través d'aquest personatge? També pensa si el podem relacionar amb algun altre personatge de ficció que coneguis o amb algun tipus de persones reals.

3. En altres unitats hem parlat de les estructures argumentals i del muntatge de les pel·lícules, de l'organitzaciódel temps i de l'espai. Què destacaries de l'estructura de Code Inconnu i del muntatge d'aquesta pel·lícula? Què et sorprèn? Què t'interessa d'aquest aspecte? Per què creus que el director ha optat per explicar-nos allò que succeeix d'aquesta manera?

4. Què destacaries de com es treballa amb la càmera, de com aquesta ens mostra les coses?

5.Què podem dir de la banda sonora de la pel·lícula? És important la música? Són importants els sorolls? 

6. Tria dues o tres seqüències de la pel·lícula que t'hagin semblat interessants i explica allò que pensis sobre elles.

7. Al llarg de la pel·lícula apareixen referències a d'altres mitjans artístics, d'altres formes d'expressió i representació de la realitat: hi apareixen fotografies, rodatges de pel·lícules, assaigs de teatre i també hi apareix la música. Per què diries que Haneke intercala tots aquests elements i els fa sortir a diferents escenes de la pel·lícula?

8. Què penseu de l'inici i l'acabament de la pel·lícula? I del títol?

9. Creus encertada la manera com Haneke ens explica una part d'allò que succeeix contemporàniament en una gran ciutat com París?

10. Comenta també altres aspectes que t'hagin semblat interessants, o també aquells que consideris negatius.



ORIENTACIONS PER A L'OBSERVACIÓ I INTERPRETACIÓ D'UNA PEL.LÍCULA

Cal tenir clara la trama argumental de la pel·lícula
  • Saber explicar el que hem vist i la successió d'esdeveniments que la pel·lícula ens ha mostrat.
Després hem de saber situar la pel·lícula.
  • Quan i on ha estat feta i quan i on passa el que ens mostra.
  • Quin temps i quin espai es veuen representats en la pel·lícula?
  • En quin moment i espai es produeix la pel·lícula?
Cal veure quins temes, problemes, qüestions tracta la pel·lícula?
  • Què ens diu sobre els temes que tracta, què ens vol mostrar d'aquests?
  • Observar com aquests temes es relacionen amb el temps i l'espai representat a la pel·lícula.
  • Tenir en compte des de quin punt de vista es tracten: de forma crítica, des de l'opinió personal, de manera descriptiva i distanciada, oferint diferents opinions i visions...
  • Podem relacionar les qüestions tractades amb situacions de la vida real o d'altres productes cinematogràfics, literaris, pictòrics que ja els hagin tractat... ?
Com se'ns expliquen aquests temes a la pel·lícula?
  • Quin tractament narratiu es dóna a aquests temes o a la història en general.
  • S'explica des d'una història concreta, una experiència personal d'un sol personatge, des de la seva biografia, mostrant un fet i el seu desencadenament, creuant l'experiència de diferents persones, mostrant la incidència del problema en diferents llocs,...
  • Quines situacions es van encadenant al llarg del film i com aquestes desgranen el tema?
Com es construeix la narració?
  • Quines estratègies de muntatge s'utilitzen?
  • Com és la relació que es planteja entre espais i temps?
  • Com s'empren les el·lipsis?
  • Com és el ritme narratiu? Varia al llarg de la pel·lícula?
  • Com s'utilitza la càmera: com a través d'ella se'ns mostren els llocs, els personatges i l'acció dramàtica?
  • Com definiríem l'estètica cinematogràfica per la qual opta el film?
Quins altres recursos visuals s'empren?
  • Referent als enquadraments, la composició, les angulacions
  • Com es tracta la part relativa a la fotografia: la il·luminació, el color.
  • Què podem dir dels espais? Quina importància i significació tenen?
Què podem destacar de la banda sonora?
  • Com és la música de la pel·lícula?
  • Podem relacionar la música amb l'estètica i temàtica del film?
  • Podem destacar la manera com s'utilitza la música en determinades situacions?
  • Tenen una presència destacable els sons en la banda sonora?
  • Com són els diàlegs de la pel·lícula?
Quin tractament es dóna als personatges que intervenen en les situacions?
  • Com són caracteritzats físicament i psicològica?
  • Com els podem contextualització, quina és la seva situació social, cultural, econòmica, personal?
  • Representen alguns estereotips, referents reals o ficticis?
  • Com valores la gestualitat i la interpretació?
  • Quin paper i significació tenen cada un dels personatges dins la pel·lícula?
  • Quines són les seves actituds, pensaments, canvis al llarg de la història, etc.?
Què t'aporta de nou i què consideres interessant?
  • T'està fent algun plantejament nou sobre un aspectes que ja coneixies?
  • Tracta i fa descobrir coses no conegudes per tu?
  • T'aporta alguna mena de coneixement que et permeti pensar en situacions reals o en la teva experiència?
  • Fa un tractament cinematogràfic que t'ofereix quelcom de nou, que és interessant respecte a les qüestions que tracta?
  • T'ha descobert quelcom de nou el tipus d'estètica cinematogràfica emprada?